خودباوری چیست؟

شناخت ویژگیهای خود ، پذیرش آنها و تکیه کردن به آنها به معنای خود باوری است. رسیدن به خودباوری نشانه پذیری تمام ابعاد وجودی خود ، چه خوب و چه بد است و قبول داشتن توان و نیروهایی که فرد برای انجام فعالیتی ، رسیدن به هدفی یا هر چیزی دیگری است. عقیده‌ای که فرد در مورد خودش دارد و طرحی که از خود در ذهن ساخته است میزان خود باوری او را منعکس می‌کند.

آیا خودباوری مهم است؟

شاید یکی از دلایل نداشتن خودباوری در افراد این باشد که دیگران توانایی های آن‌ها را باور ندارند و حقیرشان می‌کنند ولی فراموش نکنیم تا زمانی که خودمان حقارت و ناتوانی را نپذیریم هیچ کس نمی‌تواند ما را تحقیر کند. پس خودمان را باور داشته باشیم و به توانایی‌هایمان ایمان بیاوریم.

هرگز شک و تردید را به خود راه ندهیم، زمانی که قرار است کاری را انجام بدهیم حتما و سریعا دست به اقدام بزنیم اگر یکبارهم به این شک و تردید بها بدهیم قدرتمندترش کرده‌ایم و در وجودمان لانه خواهد کرد. زمانی که حرف از خودباوری می‌زنیم منظور تکبر و خودخواهی نیست و یا ندیده گرفتن نقاط ضعف، بلکه با تکیه برنقاط قوت عمل کردن است .

اگر به خودباوری نرسیده باشیم ، گاه ممکن است زمانی که تنها یک قدم با موفقیت فاصله داریم دست از کار بکشیم و همه چیز را نابود کنیم. با خودباوری و اعتماد کردن به خودمان ، قطعا می‌توانیم زندگی بهتری داشته باشیم.

عدم خود باوری چه مشکلاتی به وجود می آورد؟                                                             نبود خود باوری مشکلات بسیار زیادی برای ما به وجود می آورد و اگر به زندگی خودتان نگاه کنید می بینید که این مسئله چقدر در زندگی و کار شما اثرات منفی را به جا گذاشته است.

متاسفانه ما به صورت ناخودآگاه از اینکه خود باوری نداریم لذت می بریم چون فایده های مخفی زیادی دارد و بسیاری از ما به این مسئله آگاه نیستم و در نتیجه تصمیم می گیریم که خود باوری نداشته باشیم!

اجازه بدهید چندین مورد فایده های مخفی عدم خود باوری را برای شما بیان کنم و ببیند که این موضوعات چقدر برای شما صدق می کند:

  • کاری می کنید که مردم دلشان برای شما بسوزد!
  • کاری می کنید که دیگران برای شما به صورت مشوق و انگیزه دهنده ظاهر شوند و بخواهند که زندگی شما را سر و سامان دهند!
  • هیچ وقت از شکست نمی ترسید،چون هیچ اقدامی را صورت نمی دهید!
  • توجه دیگران را همیشه به خودتان جلب می کنید چون آنها احساس می کنند که مدام باید برای شما کاری انجام بدهند که حالتان خوب باشد.

و نکته مهم تر این است که اگر ما به خودمان باور نداشته باشیم،هیچ وقت مسئولیت انتخاب های خودمان را قبول نمی کنیم و در این صورت اصلا هم لازم نیست کاری را انجام بدهیم!

با این مواردی که بحث کردیم خیلی ها از نداشتن خود باوری سود می برند و همیشه خیالشان راحت است ،چون هیچ گونه اقدامی را که باعث می شود خودشان را به چالش بکشند انجام نمی دهند.

با این وجود فکر کنم متوجه شده باشید که داشتن خودباوری  برای تان مشکلاتی را به وجود خواهد آورد ولی نه مشکلاتی که زندگی شما را خراب کند، بلکه مشکلاتی که می تواند زندگی شما را سر و سامان بدهد.

راه‌های افزایش خودباوری

  • خودتان را جدی بگیرید

برای اینکه دیگران شما را جدی بگیرند ابتدا باید خودتان شخصیت وجودی‌تان را جدی بگیرید و خودتان را باور داشته باشید.

برای رسیدن به این هدف از 2 وجه بیرونی و درونی می‌توان این موضوع را تحت بررسی قرارداد که در این مورد وجه درونی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر بخواهیم از بعد درونی به این موضوع نگاه کنیم باید روند افکار و احساساتمان را تغییر دهیم. فردی موفق است که واقع‌بین باشد و مسئولیت رفتارهای خود را بپذیرد. برای مثال اگر در جایی مرتکب اشتباه شد آن را قبول کند و در جهت اصلاح آن برآید. چنین شخصی خود را باور دارد و این دلیل موفقیت او است.

  • افکار منفی را دور بریزید

وقتی دچار تردید می‌شوید یک لحظه بایستید و گوش کنید. به آن صدای کوچک منفی در درون‌تان توجه کنید و ببینید این صدا واقعا صدای کیست؟ صدای والدین‌تان؟ صدای بچه‌های زورگوی مدرسه؟ مجموعه‌ای از صداهای متنوع زیاد، مربوط به زمان‌ها و اشخاص مختلف؟ یک چیز مسلم است: این صدای خودانتقادگر درونی در اصل صدای شما نیست. ممکن است خودش را طوری جا زده باشد که فکر کنید هست، ولی این صدا واقعا مربوط به شما نیست.

به خودتان بگویید: این صدای من نیست! بعد آن را به چالش بکشید و به تدریج سعی کنید کاملا آن را نادیده بگیرید.

  • اشتباهاتت را بپذیر

فردی که توانایی‌های خود را باور نداشته باشد به دستاوردهایی که آرزویش را دارد نمی‌رسد. چنین شخصی واقع‌بین نیست و به همین دلیل مسئولیت خطاهای خود را نمی‌پذیرد چون فکر می‌کند اگر اشتباهات را گردن بگیرد باعث بروز نوعی درد و رنج ذهنی و روانی در خود می‌شود. به همین دلیل این گروه از افراد ترجیح می‌دهند برای فرار از واقعیت، دیگران و شرایط بیرونی را تنها دلیل اشتباهاتشان معرفی و با این کار خود را از فشار روانی خلاص کنند.

  • قدرت‌های برتر خود را تقویت کنید

قدرت‌های فراطبیعی قهرمان‌های مشهور را در نظر بگیرید و قبل از این که روزتان را شروع کنید آنها را برای خودتان بنویسید. این قدرت‌ها ممکن است هر چیزی باشند، مثلا سرعت فوق‌العاده، توانایی بالا رفتن از دیوار، پرواز کردن، دیدِ اشعه‌ی ایکسی…یا هر چیزی که به ذهن‌تان رسید. دارید از خودتان می‌پرسید چرا این کار را به شما پیشنهاد می‌کنم؟ دلیلش این است که «مجهز کردن» ذهن‌تان با فکر کردن به این ویژگی‌های مثبت واقعا می‌تواند در رفتارتان مؤثر باشد.

علاوه بر این قدرت‌های فوق‌العاده، همه‌ی ویژگی‌های مثبتی را که به ذهن‌تان می‌رسد بنویسد. نه فقط آنهایی که در خودتان می‌بینید، بلکه هر ویژگی‌ای که به نظرتان مثبت است.

  • اهداف بلندپروازانه داشته باشید

ممکن است به نظر خیلی کلیشه‌ای برسد اما به دنبال شغلی که همیشه آرزویش را داشته‌اید باشید، مهارت سخت و دشواری را بیاموزید که همیشه به دلیل سخت بودن از یادگیری آن صرف نظر کرده‌اید. حتی اگر در دستیابی به دوردست‌ترین هدف خود ناکام شوید، از این تلاش خود قطعا نتایج مثبت بسیاری خواهید گرفت.

  • یک تصویر قوی ازخودتان بسازید

صرفِ متقاعد کردنِ خودتان به اینکه می‌توانید کاری را انجام بدهید برای رسیدن به خودباوری کافی نیست. خودباوریِ حقیقی زمانی به دست می‌آید که به تدریج بتوانید به درجه‌ای برسید که خودتان را در حال آرامش اجتماعی ببینید؛ در حالی که کاری را که می‌خواهید شروع کرده‌اید، کتابی که را می‌خواستید نوشته‌اید و یا هر چیز دیگری را که لازم بوده باور داشته باشید انجام داده‌اید و همان آدمی‌ شده‌اید که می‌خواستید.

این عادت را برای خودتان به وجود بیاورید که هر روز چند دقیقه بنشینید و چشم‌هایتان را ببندید و خودتان را ببینید که با قاطعیت، آرامش و قدرت رفتار می‌کنید. این تمرین تصویرسازی قوی به این معنی است که شما می‌توانید از خودتان یاد بگیرید که چطور اعتماد به‌نفس و خودباوری داشته باشید، و طوری عمل کنید که شانس موفقیت‌تان به حداکثر برسد. تصور کنید دارید خودتان را در تلویزیون می‌بینید. بعد آن «شما»یی که در تلویزیون است یادتان می‌دهد که چطور با خودباوری عمل کنید. خواهید دید که هر چه بیشتر این تمرین را تکرار کنید، بیشتر شبیه آن آدمی‌می‌شوید که در صفحه‌ی تلویزیون می‌بینید.

آیا به خوباوری رسیده اید؟                                                                                          اگر از نظر روحی روانی و ذهنی ، خود و توانایی هایمان را آنگونه که هست بپذیریم و باور داشته باشیم و از توانایی هایمان بیشترین استفاده کرده باشیم و در عین حال نسبت به توانایی های خود واقع بین باشیم ،زمان کمتری در حال استرس و احساسات ناخوشایند باشیم و بیشتر اوقات با آرامش باشیم ، با محیط اطرافمان تا اندازه ای که لازم است سازگار باشیم و نواندیش باشیم به خود باوری رسیده ایم

موفق باشید