سلام عرض میکنم خدمت تمامی شما دوستان و کاربران عزیز وب سایت خودشو،امروز اینجام تا چند راه برای مقابله با استرس بهتون بدم،پس تا انتها این مطلب همراه من باشید.

ورزش کنید

ورزش یکی از بهترین راه‌های کاهش استرس است. شاید به نظر متناقض بیاید اما ایجاد استرس فیزیکی در بدن با استفاده از ورزش، باعث کاهش استرس ذهنی می‌شود. فواید ورزش برای کاهش استرس با تمرین منظم و روتین حتی بیشتر هم می‌شود.

کارها را به تعویق نیندازید

شما می‌توانید کارهای مهم و بزرگ را عقب بیندازید، اما نگرانی ناشی از انجام ندادن آن را نمی‌توانید به تعویق بیندازید. استرس ناشی از انجام ندادن وظایف در زمان مشخص، به سادگی قابل پیشگیری است؛ پس کارها را عقب نیندازید.

بنویسید

یکی از راه‌های کاهش استرس نوشتن است. ثبت کردن آن‌چه که باعث استرس شما شده مرحله اول است. بعد از آن نوشتن آن‌چه که از داشتن‌ آن راضی هستید و قدردانی از آن در قالب یک چرک‌نویس می‌تواند مفید باشد. حس قدردانی می‌تواند با جهت دادن ذهن‌تان به سمت چیزهای مثبتی که در زندگی دارید، به طرز عجیبی باعث کاهش استرس شود.

آدامس بجویید

یک راه ساده و سریع برای کاهش استرس، آدامس جویدن است. تحقیقاتی در این زمینه نشان داد افرادی که آدامس می‌جوند در کنترل آرامش ذهن خود موفق‌تر هستند و استرس کمتری دارند. یک توضیح منطقی برای این موضوع این است که جویدن آدامس باعث می‌شود موج‌های مغز فرد شبیه موج‌های مغز افراد آرام می‌شود. دلیل دیگر این است که جویدن آدامس باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود. یک تحقیق دیگر که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد میزان کاهش استرس هنگامی که افراد آدامس خود را با قدرت بیشتر می‌جوند، بیشتر هم می‌شود.

 مدیتیشن کنید

همه ما مدیتیشن را انجام نمی دهیم اما دلیل آن این است که فواید آن را نمی دانیم زیرا با دانستن فواید آن قطعاً به آن روی می آوریم. مدیتیشن به ما فرصت این را می دهد که از راه مثبت نفس بکشیم و دم و بازدم مناسبی داشته باشیم. این نفس کشیدن مناسب، احساسات مغزی را از ما دور می کند که این موضوع کافی نیست. نفس های عمیق به ما کمک می کند که ضربان قلب خود را پایین بیاوریم و با نشانه های استرس مبارزه کنیم. همچنین ذهن فرد را از چیزی که باعث استرس شده شفاف می کند و آن را در ذهن او کوچک می کند.

نفس عمیق بکشید

استرس و عصبانیت باعت کوتاه تر و تند شدن تنفس می شود، در صورتی که آرامش با نفس های عمیق و آرام همراه است، پس برای تغییر وضیعیت تنش خود، حالت نفس کشیدن خود را تغییر دهید.

 یک آه بلند بکشید. حالا تصور کنید که شکم شما مکانی قدرتمند است. در حالی که تمرکز شما روی شکمتان است سعی کنید نفس عمیق بکشید. دم، احساس کنید که شکم و پهلوهایتان باد می شود. بازدم، احساس کنید که شکم و پهلوهای شما جمع می شود. این کار را 10 بار تکرار کنید و هر بار احساس آرامش بیشتری می کنید

اینستامون هم فالو میکنی جون دل؟!

اهداف خود را اولویت‌بندی کنید

در مورد اینکه چه چیزی در زندگی واقعا برای‌تان اهمیت دارد و چه چیزی مهم نیست، به خوبی فکر کنید. روی مسائل مهم‌تر زندگی تمرکز کنید و برای رسیدن به اهداف مهم‌تر که تغییرات بزرگی در زندگی‌تان ایجاد می‌کنند، انرژی بیشتری بگذارید و مسائل بی‌اهمیت را فراموش کنید.

بیشتر گریه کنید

تسکین و کاهش استرس بر اثر کاهش هورمونهای استرسی در بدن ایجاد می شود. یکی از راههایی که می توان به این وضعیت دست یافت از طریق یک گریه کردن خوب می باشد. اشک انسان حاوی مقادیر زیادی هورمون استرس می باشد و به همین دلیل است که افرادی که گریه می کنند نسبت به افرادی که گریه نمی کنند دارای استرس کمتری می باشند. دیدن یک فیلم گریه دار می تواند اشک افراد را در بیاورد و باعث مقابله با استرس در آنها شود.

 بیشتر بخندید

راه دیگری که از طریق آن می توان استرس را از بدن خارج نمود، خندیدن می باشد زیرا خنده باعث می شود که احساس خوبی به ما دست دهد و باعث می گردد که میزان هورمون اندورفین در بدن افزایش یابد. هورمون اندورفین در بدن با هورمونهای استرسی مبارزه می کند.

کافئین کمتری مصرف کنید

اگر تغذیه خوبی دارید و سعی میکنید که با داشتن یک رژیم غذایی خوب، بر استرس غلبه نمایید بهتر است مصرف موادی که باعث بدتر شدن استرس می شوند را کم نمایید یعنی موادی که موجب تحریک قلب و افزایش تحریک پذیری شما می شوند. یکی از بدترین موادی که مصرف آن در حین استرس می تواند باعث بدتر شدن آن شود کافئین می باشد. کافئین باعث می شود که فشار خون شما بالا رفته و هورمون آدرنالین که یکی از هورمونهای استرسی می باشد بیشتر ترشح شود. در یک فنجان قهوه حدود ۶۰ تا ۱۸۰ میلی گرم کافئین و در یک فنجان چای حدود ۲۰ تا ۹۰ میلی گرم کافئین وجود دارد. در هر لیوان نوشابه کولادار نیز حدود ۱۵ تا ۳۰ میلی گرم کافئین وجود دارد.

غذای خوب بخورید

 غذاهایی که ویتامین C بالایی دارند، مانند پرتقال و گریپ فروت استفاده کنید. این موارد کمک می کنند هورمون استرس پایین بیاید. امگا ۳ هم به کاهش استرس کمک می کند. این ماده در غذاهایی مانند ماهی سالامون و دیگر ماهی های چرب یافت می شود. همچنین غذاهایی مانند آجیل و دانه ها هم می توانند اثر آرامش بخش داشته باشند. داشتن رژیم غذایی متعادل کمک می کند بدن سلامت بماند و در نتیجه راحت تر بتواند استرس را دفع کند. منظور از غذای خوب تمرکز روی غلات کامل، میوه و سبزیجات است. شکلات تلخ هم تاثیر مثبتی بر کاهش استرس دارد.


منابع:بیتوته،کلینیک مجازی،lifehack