خودباوری یا اعتماد به نفس یکی از شرایط روانی است که شخص در آن بخاطر تجربه‌های قبلی، به توانایی‌ها و استعدادهای خود در موفقیت انجام کارها به‌طور موفقیت‌آمیز اعتماد و باور دارد. خصوصیت دارا بودن اعتمادِ به خویشتن، نقش حیاتی در توسعه و پیشرفت و موفقیت‌های یک فرد ایفا می‌کند.
منبع:https://b2n.ir/991057

هرچند که اعتماد به نفس ندارید اما وانمود کنید که دارید

 پیشنهاد می کنیم یک قدم درست خارج از محدوده آرامشتان برداریداین روش به شما کمک می کند تا از محدودیت هایی که برای خودتان ساخته اید بیرون بیایید.شاید به نظر غیر ممکن بیاید اما عملی است .پس اگر احساس اعتماد ندارید حداقل جوری رفتار و تظاهر کنید که انگار کوهی از توانایی و استعداد هستید و بر حسب آن رفتار کنید و این باعث می شود در مدت خیلی کم به یک اعتماد به نفس واقعی دست یابید.

مرد عمل باشید

تقویت اعتماد به نفس فقط به ظاهر خوب نیست، باید خوب هم عمل کنید. در یک مهمانی یا رویداد اجتماعی، با آدم‌هایی که نمی‌شناسید سر صحبت را باز کنید یا کار یا پروژه‌ای را که در حالت عادی برای‌تان ترسناک است، قبول کنید. اعتماد به نفس داشتن را تمرین کنید و مطمئن باشید که خیلی زود عزت نفس جزئی از وجودتان می‌شود.

  • تنبلی و دست روی دست گذاشتن فقط ترس و تردید برای‌تان به همراه می‌آورد، در حالی که اگر عمل کنید، اعتماد به نفس و جرئت‌تان بیشتر می‌شود. به عنوان یک تمرین، ترس‌ها و توانایی‌هایتان را بنویسید. خیلی‌ها به شما می‌گویند روی ضعف‌هایتان کار کنید اما بهتر است روی نقاط قوت‌تان سرمایه‌گذاری کنید و آنها را پرورش بدهید. اگر وقت و انرژی‌تان را وقف نقاط مثبت‌تان بکنید، اعتماد به نفس در وجود‌تان جرقه می‌زند و روز به روز بیشتر می‌شود.

جسورانه و جذاب صحبت کنید

سخنرانان خوب، با اعتماد به نفس، با ثبات و با یک ریتم مناسب صحبت می‌کنند. آنها یاد گرفته‌اند در صحبت کردن تأثیرگذارتر باشند، به جای اینکه حین سخنرانی تپق بزنند و گیر کنند، شمرده حرف می‌زنند و بین صحبت‌هایشان مکث می‌کنند.

  • یک لحن جسورانه، جذاب و در عین حال مؤدبانه برای صحبت کردن انتخاب کنید تا اعتماد به نفس‌تان را نمایش بدهید. این‌ طوری عزت نفس‌تان بیشتر می‌شود و به خودتان ایمان می‌آورید. برای اینکه جدی به نظر برسید، خیلی هیجان‌زده و عصبی نباشید و زیادی نخندید. اگر مردم حس رهبری را در شما ببینند به صحبت‌هایتان بیشتر توجه می‌کنند.

با قامت راست بایستید!

 باید با اعتماد به نفس بالا رفتار کنید سعی کنید با تمرین و ممارست راست ایستادن را تمرین کنید برای راست ایستادن سعی داشته باشید ناف خود را به طرف ستون فقراتتان عقب بکشید و شانه ها را به سمت عقب کشیده و سینه را به طرف جلو بیاورید.

 سعی کنید با یک ترس مقابله کنید

 مقابله و روبرو شده با ترس کار بسیار سختی است اما عواقب بسیار خوبی با خود به همراه دارد ،بنابراین روبرو شدن با یک ترس اعتماد به نفس شما را 10 قدم بیشتر می کند و هر بار که با آن روبرو می شوید به این باور می رسید که از هیچ چیزی به اندازه ترس نباید ترسید.

 از قواعد اجتماعی به نفع خود استفاده کنید

اجتماع تا میزان زیادی می تواند به شما اعتماد به نفس بدهد. توجه داشته باشید که معیارها و قوائد اجتماعی بی دلیل به وجود نیامده اند و تمدن بی دلیل برای افراد شرایط و قوانین وضع نمی کند. اگر برای صحبت در یک کنفرانس یا مصاحبه کاری حضور پیدا می کنید؛ به نوع پوشش اجتماعی مورد انتظار توجه کنید. عدم توجه به این پوشش، می تواند عامل مقابله ای اجتماع برای قبول شما باشد و در کاهش اعتماد به نفس محیطی شما تاثیر بگذارد. به بیان دیگر متناسب لباس بپوشید، به حرکات و زبان بدن خود دقت کنید و سعی کنید مهارت های ارتباطی را به خوبی بیاموزید.

برای صحبت کردن خود، لحن مناسبی بیابید

فراموش نکنید در هر موقعیت لازم است از نوع مناسبی از لحن و گفتار بهره ببرید. ما از یک نوع گفتار برای یک پیرمرد و یک کودک استفاده نمی کنیم. برای این منظور ابتدا به تمرین گوش کردن و سپس مزه مزه کردن گفتار بپردازید. در این تمرینات آنچه را می آموزید به عمل درآورده و آنچه مناسب است را استفاده کنید. در این بین نکات مهمی مثل قاطعانه  بودن به جای تهاجمی؛ محکم اما مودب را فراموش نکنید.

0تا100 کسب درآمد از تلگرام!

در حال زندگی کنید

درصورتی که در حال زندگی کنید و تمام انرژی خویش را متوجه زندگی در لحظه نمایید، فردای شما هم تضمین خواهد گردید. به دلیل آن که فردای شما محصول عملکرد درست امروز شما است. درصورتی که عمر خویش را در حسرت روز قبل با نگرانی فردا سپری کنید، لحظه ها را از دست خواهید داد و این به معنی از دست دادن فردا هم میباشد

دست دادن خودرا محکمتر کنید

به اصطلاح،شل و وا رفته دست ندهید، به خصوص اگر نظامي هستید، محکم و قوی دست بدهید و همچنين گرم و صمیمانه.

بر احساس غم غلبه کنید

چیره شدن بر افکار بد و احساس بدبختی، علاوه بر ساختن اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند تا آن را به راحتی تبدیل به حسی قدرتمند کنید. معروف‌ترین قطعات موسیقی، بزرگ‌ترین آثار هنری و شاهکارهای جهان ادبیات به دست کسانی ساخته شده‌اند که عمق ناامیدی، باختن و تهی شدن از همه‌چیز را تجربه کرده و سپس این مفاهیم را شکست داده‌اند.

شهامت نه گفتن، از نشانه های اعتماد به نفس بالا است!

یکی از نشانه های اعتماد به نفس بالا ، مهارت نه گفتن است. محققان دانشگاه کالیفرنیای آمریکا تحقیقی بین ۱۴۷۹ نفر از افراد این شهر انجام دادند. آنها دریافتند افرادی که شهامت نه گفتن به مواردی که قلباً نمی خواهند انجام دهند را ندارند، مضطرب و افسرده هستند. که این ها باعث کاهش اعتماد به نفس می شود.

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، میدانند که نه گفتن به خواسته هایی که از انجام آنها خوشحال نمی شوند، چه فوایدی دارد. بنابراین بسیار قاطعانه میگویند «نه» و از عبارات تردید آمیز مانند: شاید نشه، فکر نکنم و … استفاده نمی کنند.

در خصوص نه گفتن ۲ نکته طلایی وجود دارد.

1-اول اینکه نه گفتن به معنی این نیست که به هرچیزی نه بگویید. یا اصطلاحاً آدمی خشک و دیکتاتور باشید. فقط در مواردی که قلباً راضی به انجامشان نیستید، نه بگویید.
2-نکته دوم اینکه قاطعانه نه گفتن را با بی ادبی و بی احترامی اشتباه نگیرید. شما میتوانید با رعایت کامل ادب، به خواسته های طرف مقابلتان نه بگویید.

برای تقویت اعتماد به نفس با شکست کنار بیایید

 مایکل جردن (ستاره ی بسکتبال) می گوید: من بارها و بارها شکست خوردم و در ادامه زندگی باز هم شکست را تجربه خواهم کرد و به همین دلیل است که موفق هستم. این نوع طرز فکر – قابلیت زندگی با شکست و درس گرفتن از آن – به شما کمک خواهد کرد تا اعتماد به نفس پیدا کنید.

تجسم کنید

 از تخیل خود برای تقویت اعتماد به نفس کمک بگیرید. متخصصان بر این باورند داشتن تمرینات تصور ذهنی – مانند تجسم اینکه در یک مسابقه مهم گل زدید یا از پس یک کار بزرگ بر آمدید – می تواند درجه اطمینان در فرد را بالا ببرد و او را از نظر ذهنی برای گرفتن نتیجه آماده کند. سعی کنید برای خود اهداف فوق العاده خاص تعیین کنید و از تمام جزئیات آن مطلع شوید. تحقیقات نشان داده هر چقدر در مورد موفقیت آینده جزئیات بیشتری بدانید در به ثمر رساندن هدف خود موفق تر خواهید بود و تصور کنید که بدستش آوردید.

به دیگران کمک کنید

این کار نیاز به زمان و هزینه خاصی ندارد. هر کاری کوچکی از دست‌تان برمی‌آید انجام دهید. به این شکل احساس می‌کنید فرد مفیدی هستید و تنها برای خودتان زندگی نمی‌کنید. مسئولیت‌پذیری موجب می‌شود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. مشاهده تاثیر کارهای مثبتی که برای زندگی خود و دیگران انجام داده‌اید، ذهنیت مثبتی نسبت به خود در شما ایجاد می‌کند.

 خودتان را دیگران مقایسه نکنید

هر انسان موجودی کاملا مستقل از دیگران است. شما شرایط زندگی، استعداد و تفکرات ویژه خود را دارید. خود را با دیگران مقایسه نکنید چون آنها انسان‌هایی متفاوت هستند و همه‌چیز را درباره زندگی آنها نمی‌دانید.

تنها خود را با گذشته خود مقایسه کنید. زمان کمتری را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانید چون علاوه بر اتلاف وقت، اغلت تصویر نادرست و نمایشی از بخشی از زندگی دیگران می‌بینید و با کل زندگی خود مقایسه می‌کنید.

اهداف واقع بینانه‌ای برای آینده انتخاب کنید

تکنیک دیگری برای تقویت  اعتماد به نفس، راه اهداف کوچک است.
اگر در چند ماه گذشته روی هدفی بزرگ و چالش‌برانگیز کار کرده‌اید، احتمالا پس از اینکه می‌بینید به آنچه مدنظرتان بوده نرسیده‌اید، احساس خستگی می کنید.

یک راه عالی برای غلبه بر این احساس این است که گام‌های کوچکتری به سوی اهداف بزرگ بردارید. دستیابی به اهداف کوچک باعث می‌شود که اعتماد‌به‌نفس شما بازگردد. یک هدف واقع‌بینانه همراه با یک برنامه‌ریزی درست و منطقی چیزی است که همه از عهده آن بر‌می‌آیند.

زمان بعدی که به موفقیت کوچکی رسیدید به خودتان تبریک بگویید. زندگی خود را با موفقیت‌های کوچک و ادامه‌دار پر کنید و در مقابل، این موفقیت‌ها به شما اعتماد به نفس کافی می‌دهند.

موفق باشید