سلام عرض میکنم خدمت تمامی شما دوستان و کاربران خوب وبسایت خودشو، در مطلب امروز قراره راهکار هایی رو به شما بگیم که از تنبلی نجات پیدا کنید و خودتونو بسازید😎،پس تا انتهای این مطلب همراه من باشید.

از گفتگوی ذهنی مثبت به جای منفی استفاده کنید

گفتگوی ذهنی منفی تلاش شما را برای انجام کارها در هر جنبه از زندگی شما مختل می کند. خود تنبل انگاری، یک نوع از گفتگوی ذهنی منفی است. شما می توانید گفتگوی ذهنی منفی خود را به تمرین گفتگوی ذهنی مثبت تبدیل کنید.
به جای گفتن، “هیچ راهی وجود ندارد که بتوانم این کار را انجام دهم”، بگویید ، “من تمام تلاش خود را می کنم تا این اتفاق بیفتد.” این یکی از بهترین راه های درمان تنبلی است که می توانید از آن استفاده نمایید.

ورزش کردن

برای غلبه بر تنبلی ورزش کنید،در کنار مزایای متعدد دیگر ، ورزش کردن روشی مطمئن برای غلبه بر تنبلی است. فقط چند دقیقه ورزش می تواند باعث افزایش سطح انرژی، بهبود خلق و خوی و کاهش اضطراب ، استرس و افسردگی و تمام چیزهایی که باعث می شوند احساس کرختی و بی تحرکی داشته باشید، گردد.
برای مقابله با احساس تنبلی پیاده روی یا دوچرخه سواری کوتاه پیشنهاد می شود.

نگاه دقیقی به زندگی خود بیندازید

ببینید اگر می‌دانستید فقط 6 ماه دیگر زنده خواهید بود، آیا همین روش‌ها و همین كارها را انتخاب می‌كردید؟ اگر نه بهتر است كارهایی كه «می‌خواهید» انجام دهید، زیرا به طور نسبی هر چه دارید همین است. اگر ابدیت زمان را در نظر بگیریم، 30 سال یا 6 ماه فرقی با هم ندارند. زندگی شما لحظه‌ای بیش نیست و تاخیر در هر كاری بی‌معنی است.

خود را تشویق کنید

فرض کنید همسر شما یک غذای عالی را برای شما تهیه کرده است. اگر مدام از او اشکال بگیرید، دیگر انگیزه ای برای پخت غذا پیدا نمی کند. ذهن ما نیز بدنبال تشویق و تحسین است. اگر مدام خود را زیر فشار سرزنش و انتقاد قرار دهید و بگویید من تنبل هستم، هیچگاه نمی توانید به موفقیت دست یابید. بنابراین پس از انجام هر کار مفیدی برای خود یک پاداش در نظر بگیرد. مثلا باخود قرار بگذارید پس از یکساعت کتاب خواندن، چند دقیقه به استراحت بپردازید یا در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید.
تشویق کردن درست باعث افزایش عزت نفس شما میشود. لیستی از هدایای مورد علاقه خود را تهیه کنید. ببینید چه چیزی شما را خوشحال می کند؟ چه کارهایی شما را شاد می کند؟ بدنبال هدایای بزرگ نباشید بلکه کارهای کوچکی انجام دهید که انگیزه شما را چندین برابر کند.

برنامه روزانه داشته باشید

برای اینکه برنامه روزانه خود را تنظیم کنید، باید از روز قبل به نوشتن برنامه های خود بپردازید. پیشنهاد میشود از دفترچه برنامه ریزی ماهیانه و سالیانه استفاده کنید. اگر برنامه روزانه نداشته باشیم، باید انرژی زیادی را در ابتدای روز صرف کنیم تا یکی از آنها را انتخاب کنیم. بنابراین در ابتدای هر روز و یا در ابتدای هر هفته به برنامه ریزی کارهای آتی بپردازید.

زمانی را بیاد بیاورید که قرار بود به یک مسافرت با دوستان و اقوام بروید. در این شرایط صبح زود با شوق فراوان از خواب بیدار میشدید و هیچ بهانه ای برای تنبلی نداشتید. در این شرایط ذهن شما بعلت داشتن هدف و انگیزه بیشترین بازدهی را داشت. بنابراین زمانی که بتوانید اهداف و کارهای روزانه را لذتبخش کنید، میتوانید به راحتی بر تنبلی غلبه کنید.

«تو می‌توانی» شعارتان باشد

شروع کنید. دست روی دست نگذارید و نترسید. اگر فکری در سر دارید آن را عملی کنید. از شکست نترسید. شکست خوردن تاوانی بدتر از تنبلی و یک‌جا نشستن ندارد. در بدترین شرایط با اقدام کردن و شکست خوردن، تجربه کسب می‌کنید؛ اما با تنبلی روحیه شما خراب می‌شود، همت‌تان از بین می‌رود و پوچ و بی‌ارزش می‌شوید.

  • به خود بگویید من می‌توانم. شکست‌ها و ناکامی‌ها را فراموش ‌کنید و مطمئن باشید با تلقین مثبت و البته تلاش و برنامه‌ریزی به هرچه بخواهید می‌رسید. اما و اگر را کنار بگذارید و برای شروع تنها به خودتان تکیه کنید. باور کنید اگر از صمیم قلب تصمیم به انجام کاری بگیرید، هیچ‌چیز جلودار شما نخواهد‌ بود. از هیچ‌کس و هیچ‌چیز انتظار نداشته ‌باشید. وقتی توقع خود را از دیگران کم می‌کنید، باید بر روی پاهای خود بایستید و این نیروی شما را دوچندان می‌کند. درمان تنبلی در اقدام کردن است. منفعل و راکد ماندن شما را به قعر چاه تاریک تنبلی می‌فرستد.

با کارهای کوچک شروع کن

حواستان باشد که برای درمان و رفع تنبلی به هیچ وجه نباید ناگهان سراغ کارهایی بروید که بزرگ هستند و ممکن است آنها را انجام ندهید. همان طور که گفتیم سنگ بزرگ نشانه نزدن است و اگر از کارهای کوچک و راحت شروع کنیم، کم کم می‌توانیم به موفقیت های بزرگ هم دست پیدا کنیم.

با کارهای کوچک شروع کن

حواستان باشد که برای درمان و رفع تنبلی به هیچ وجه نباید ناگهان سراغ کارهایی بروید که بزرگ هستند و ممکن است آنها را انجام ندهید. همان طور که گفتیم سنگ بزرگ نشانه نزدن است و اگر از کارهای کوچک و راحت شروع کنیم، کم کم می‌توانیم به موفقیت های بزرگ هم دست پیدا کنیم.

منظم باشید

برای برخی از افراد، بهم ریختگی در اطراف آن ها می تواند عامل دلسردی شان محسوب شود. بنابراین اگر جزء این دسته از افراد هستید هر کاری را که می توانید برای سازمان دهی اطراف خود انجام دهید. از همین حالا اقدام کنید تا با پاکسازی بی نظمی ها احساس شادابی و انگیزه بیشتری برای انجام کار کسب کنید.

به مزایای ترک و درمان تنبلی فکر کنید

گاهی اوقات اگر به مزایای انجام یک کار خاص فکر کنید، انگیزه بیشتری برای انجام آن خواهید داشت. به همین ترتیب اگر فکر کنید که توقف تنبلی چه مزایایی دارد، راحت تر می توانید بر آن غلبه کنید. اگر به عادات مثبت فکر کنید متوجه خواهید شد که همه چیز بسیار راحت تر از آنچه در گذشته به نظر می رسید ،پیش خواهد رفت.

در صورت نیاز کمک بخواهید

بسیاری از مردم فکر می کنند کمک گرفتن از افراد دیگر، به خصوص از همکارانشان اشتباه است که در واقع این نگرشی ناسالم نسبت به زندگی است. هیچ کس کامل نیست و ما موجوداتی اجتماعی هستیم که بخشی از وجودمان کمک به یکدیگر است.

اگرچه درخواست کمک از دیگران به تمرین نیاز دارد اما این قسمت حیاتی رشد شماست. تنها مبارزه و کار نکنید زیرا این کار علاوه بر اتلاف وقت و تلاش، باعث می شود بیش از حد احساس فشار و استرس کنید.

نکات فوق در مورد چگونگی پیشگیری از تنبلی در کار از بسیاری از افراد موفق در سراسر جهان گردآوری شده است. این نکات را در سبک زندگی خود بگنجانید و بلافاصله از آن ها استفاده کنید.

تست تنبلی

1- وقتی تصمیم میگیرم کاری را انجام دهم، به سرعت اقدام میکنم
الف: هرگز – 5 امتیاز
ب: گاهی- 10 امتیاز
ج: همیشه – 15 امتیاز

2- برای انجام کارها منتظرم انگیزه ام افزایش پیدا کند
الف: هرگز – 15 امتیاز
ب: گاهی – 10 امتیاز
ج: همیشه – 5 امتیاز

3- معمولا کارهایی را انجام میدهم که قرار بود چند روز قبل انجام شود.
الف: هرگز – 15 امتیاز
ب: گاهی – 10 امتیاز
ج: همیشه – 5 امتیاز

4- هر روز خود را برنامه ریزی می کنم.
الف: هرگز – 5 امتیاز
ب: گاهی – 10 امتیاز
ج: همیشه – 15 امتیاز

5- علاقه دارم دیگران برای من برنامه ریزی کنند.
الف: هرگز – 15 امتیاز
ب: گاهی – 10 امتیاز
ج: همیشه – 5 امتیاز

6- اغلب برای انجام کارها وقت کم می آورم.
الف: هرگز – 5 امتیاز
ب: گاهی – 10 امتیاز
ج: همیشه – 15 امتیاز

7- برای انجام کارها بهانه می آورم.
الف: هرگز – 15 امتیاز
ب: گاهی – 10 امتیاز
ج: همیشه – 5 امتیاز

8- کارها را در دقیقه آخر انجام میدهم.
الف: هرگز – 15 امتیاز
ب: گاهی – 10 امتیاز
ج: همیشه – 5 امتیاز

9- کارها را تا انتها انجام نمی دهم و نیمه کاره رها میکنم.
الف: هرگز – 15 امتیاز
ب: گاهی -10 امتیاز
ج: همیشه – 5 امتیاز

10- درباره اهداف خود با انرژی صحبت میکنم اما زمانی که به اجرا میرسد، نمی توانم انجام دهم.
الف: هرگز – 15 امتیاز
ب: گاهی – 10 امتیاز
ج: همیشه – 5 امتیاز

تفسیر تست:
لطفا امتیاز همه سئوالات را باهم جمع کنید.

اگر عدد بدست آمده کمتر از 70 است شما فردی تنبل هستید و باید کارهای روزانه خود را برنامه ریزی کنید. به یاد داشته باشید این مشکل نیز با تمرین و صبر و حوصله قابل درمان است و با الگوبرداری از انسان های موفق و یافتن افراد با انرژی مثبت میتوانید انگیزه بیشتری در خود ایجاد کنید.

منابع:roshdup،بیتوته،خانه ان ال پی ایران،چطور