صبح زود بیدار شدن یکی از راههای موفقیت است و همه افرادی که به هدف خود رسیده اند یکی از نکات مشترکی که دارند این است که صبح زود بیدار شده‌اند. برای اینکه صبح بتوانید زود بیدار شوید کافی است الگوی زندگی خود را تغییر دهید!
راه ههایی برای اینکه صبح بتوانید به راحتی زود بیدار شوید وجود دارد که در زیر می‌خوانید.

چرا صبح ها زود بیدار شویم؟

وقتی ما زود بیدار می شویم احساس خوبی خواهیم داشت و با احساس خوب می توانیم کارهای خوبی در راه رسیدن به اهدافمان انجام دهیم.

نکته مهمی که در صبح زود بیدار شدن وجود دارد این است که شما فرصت بیشتری خواهید داشت و کارهای بیشتری می توانید انجام دهید.

از طرفی وقتی که ما صبح زود بیدار می شویم، آزادی بیشتری خواهیم داشت و خودمان تصمیم می گیریم که روزمان را چطور آغاز کنیم ولی وقتی دیر بیدار شویم کارهای دیگران و محیط به ما می گویند که چه کاری را انجام دهیم.

هدف داشته باشید
یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند شما را به صبح زود بیدار شدن ترغیب کند داشتن هدف مشخص است. هدف گذاری مشخص می‌تواند شما را به رسیدن به آرزوهایتان ترغیب کند و صبح زود از خواب بیدار شوید. مثلا اگر هدفتان لاغری باشد و قصدتتان این باشد که ماهی 10 کیلوگرم لاغر شوید اینکه صبح زود بیدار شوید و پیاده روی کنید بسیار برای شما آسا‌نتر خواهد شد و از اینکه صبح زود بیدار شدید ناراحت نخواهید شد. تصور کنید یکی از اهداف شما این باشد که در کنکور رتبه تک رقمی داشته باشید بنابراین بسیار برای شما راحت خواهد بود تا صبح زود بیدار شوید.

غذای سنگین نخورید
قبل از اینکه بخوابید سه تا 5 ساعت چیزی نخورید غذایی که برای شام می خورید اصلا نباید سنگین باشد. غذای سنگین خواب شب را برای شما سخت می‌کند و بیدار شدن صبح هم کار سختی خواهد بود. برای اینکه شب خوب بخوابید غذای خیلی سبک بخورید اما گرسنه نخوابید. صبحانه را مفصل بخورید تا قند خون شما در حد نرمال باشد و احساس خواب‌آلودگی نداشته باشید.

قبل از خواب آب بخورید

آب باعث رقیق شدن خون در زمان شب می‌شود. این روش از خواب‌آلودگی جلوگیری می‌کند. اگر قادر به نوشیدن آب در آخر شب نیستید، یک لیوان آب را بالای سر خود قرار دهید. در طول شب آن را بنوشید تا صبح بتوانید براحتی از خواب بیدار شوید.

از گوشی خود فاصله بگیرید

بهترین پاسخی که می‌توان به سوال چطور صبح زود بیدار بشیم وجود دارد، فاصله گرفتن از گوشی همراه است. گوشی‌های هوشمند باعث می‌شود تا ساعات زیادی از شب را در شبکه‌های اجتماعی صرف کنید. از سوی دیگر نور این گوشی‌ها تاثیر منفی بر روی چشم دارند. در نتیجه صبح زود با سختی از خواب بیدار می‌شوید. پس بهتر است در اوایل شب با گوشی فاصله بگیرید.

شب‌ زنده‌ داری را ترک کنید

دکتر سلبی هریس، متخصص خواب در مرکز پزشکی مونتفور می‌گوید، اختلال خواب، توجیه این نکته است که گاهی پس از 8 ساعت خواب احساس می‌کنیم فقط 4 ساعت خوابیده‌ایم. معمولاً اگر ساعت چرخه‌ی خواب ما رد شود، 5 تا 7 مرتبه بیدار شدن در طول شب امری عادیست؛ و پس از این بیدار شدن‌ها دوباره به خواب می‌رویم و اغلب این بیدار شدن‌های کوتاه را به خاطر نمی‌آوریم. اما مادامی که سن بالاتر می‌رود، یک یا دو مورد از این بیدار شدن‌های شبانه را به خاطر می‌آوریم، اما تکرار و تعدد آن‌ها منجر به احساس کسالت در صبح می‌شود، که دلیل آن خوابی از هم گسیخته است. بعلاوه، متخصصان دانشگاه جان هاپکینز دریافتند که تاثیر خواب منقطع بر خلق‌ و خو به طور کلی بسیار ناخوشایندتر از مشکلات مرتبط با کم خوابی است. بنابراین 6 ساعت خواب کامل فرد را پرانرژی‌تر و سرزنده‌تر از 8 ساعت خواب منقطع نگه می‌دارد.

به خودتان فشار نیاورید

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تبدیل هر کاری به عادت، نیازمند گذر زمان است و عادت‌ها یکهویی پدید نمی‌آیند. تست شتاب خودرو نیست که ببینید ۰ تا ۱۰۰ را در چند ثانیه پُر می‏‌کنید. پس سعی کنید به مرور زمان، زودتر و زودتر بیدار شوید.

برای مثال:

  • هفته‌ی اول: ساعت ۶:۴۵ صبح
  • هفته‌ی دوم: ساعت ۶:۳۰ صبح
  • هفته‌ی سوم: ساعت ۶:۱۵ صبح
  • هفته‌ی چهارم: ساعت ۶:۰۰ صبح

برای صبح‌ها هدف تعیین کنید

از شب قبل باید برای فردا صبح هدف تعیین کنید. اینجوری منتظرید که صبح شود، بیدار شوید و بروید دنبالِ کارتان.

برای مثال:

  • ۱۵ دقیقه فلان کتاب را مطالعه کنم
  • ۲۰ دقیقه ورزش کنم
  • صبحانه‌ای خوشمزه و سالم درست کنم

کارهای پیشنهادی

۱. با خودتان خلوت کنید، مثبت‌اندیشی کنید و ذهن خود را آرام کنید

۲. در مورد ۳ چیزی که قدرشان را می‌دانید چیزی بنویسید

۳. نرمش کنید

۴. یوگا تمرین کنید

۵. بروید کمی بدوید

۶. ۳ هدفی که دوست دارید امروز به دست بیاورید را بنویسید

۷. حرف‌های مثبت به خودتان بگویید

۸. مطالعه کنید

۹. دوش بگیرید

چرت زدن ممنوع!

یکی از قانون‌هایی که برای خودم گذاشتم این بود که هیچ وقت ا ز دکمه snooze موبایلم برای بیدار شدن استفاده نکنم. وقتی برای بیدار شدن از این امکان استفاده می‌کنید به مغزتان اجازه می‌دهید که تدریجی از خواب بیدار شوید. اینکار بازده کار و انرژیتان را پایین می‌آورد.

به محض اینکه زنگ خوردن ساعت تمام شود، یک نفس عمیق بکشید، صاف بنشینید و پاهایتان را روی زمین بگذارید. اینکار را حتی اگر چشمانتان هنوز بسته بود انجام دهید. چیزی که فهمیدم این بود که قبل از اینکه مغزتان بفهمد چقدر زود است باید به خودتان حرکت دهید.

از شب قبل برای فردا صبحتان برنامه‌ریزی کنید....

برای اینکه بدانیم چگونه صبح زود بیدار شویم ابتدا باید وقتی از شب قبل برای امروزتان برنامه داشته باشید، همه چیز برایتان ساده‌تر می‌شود. دو روز اول، 10 دقیقه اول کمی سردرگم بودم اما بعد فهمیدم که کارهایی که باید انجام بدهم را شب قبل روی یک وایت‌ برد بنویسم. کارها را به ترتیب اولویت شماره‌گذاری می‌کردم تا اگر بازده کاریم کمتر ‌شد اول کارهای مهمتر را انجام بدهم.

سعی کنید روزهایتان را طوری سازمان‌دهی کنید که اول به کارهای مهمتان برسید. برحسب کارهایی که انجام می‌دهید شاید بخواهید که اول ورزش کنید یا شاید هم اول نمازتان را بخوانید یا کمی مدیتیشن کنید. برای خود من اگر به محض اینکه بیدار می‌شوم نمازم را بخوانم، افکارم شناور می‌شوند به خاطر همین دوست دارم بعد از اینکه بیدار شدم اول کمی فعالیت داشته باشم تا برای نماز و مدیتیشن تمرکز کافی پیدا کنم.

قبل از رفتن به رختخواب، تلویزیون نبینید

یکی از راه‌هایی که می‌توان صبح زود بیدار شد، این است که به مقدار کافی شب‌ها بخوابید و قبل از خواب آرامش داشته باشید. اگر قبل از خواب، تلویزیون ببینید یا با کامپیوتر کارکنید، به‌سختی می‌خوابید. حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، از این وسایل استفاده نکنید.

نور روشنی را در اول صبح ببینید

همان‌طور که گفته شد، تماشای تلویزیون قبل از خواب، باعث می‌شود به‌سختی به خواب بروید. اما تماشای تلویزیون ۱ تا ۲ ساعت بعد از بیدار شدن، می‌تواند به تنظیم ساعت بدن کمک کند و این‌طوری می‌دانید که زمان بیدار شدن است. در روزهای آفتابی، با تابش نور خورشید بیدار شوید و در روزهای ابری، توسط نورهای مصنوعی از خواب بیدار شوید. پیاده‌روی کردن در صبح زود و یا خوردن صبحانه در هوای آزاد، باعث بهتر شدن خلق‌وخو و بهتر خوابیدن در شب می‌شود.


موفق باشید